Siirry pääsisältöön

Puheenjohtajan palstalta talvella 2012

Viime vuosina työnantajan organisaatiossa on tapahtunut muutoksia. Pienempiä yksiköitä on liitetty osaksi isoa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriä. Kaikki paikallisesti sovittavat asiat neuvotellaan sairaanhoitopiirin johdon kanssa, yhteisesti ammattiosastojen valitsemien neuvottelijoiden toimesta. Tämän vuoksi kaikki viisi ammattiosastoa (704, 707, 709, 711 ja 726) sairaanhoitopiirin alueella ovat tiivistäneet yhteistyötä jäsenten edunvalvonnan hoitamiseksi.
Tehyn ammattiosastojen tehtävä on hoitaa jäsenten edunvalvontaa. Tässä edunvalvontatyössä merkittäviä toimijoita ovat ammattiosastojen lisäksi meidän koulutetut luottamusmiehettyösuojeluvaltuutetut ja yhteistoimintaelimissä toimivat tehyläiset henkilöstön edustajat.
Työnantajan organisaation uudistumisen myötä on myös meidän tehyläisten aika tarkastella omia edunvalvonnan rakenteita. Viiden ammattiosaston hallitusten kesken olemme käyneet alustavia keskusteluja ammattiosastojen yhdistämisestä yhdeksi ammattiosastoksi. Tehyn linjausten mukaisesti on tarkoitus muodostaa kuntasektorille työnantajakohtaiset ammattiosastot. Meidän työnantajamme on Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Sen vuoksi suuntaamme ajatukset ja toimintaamme kohti yhteistä, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ammattiosastoa. Luottamusmies-, työsuojelu- ja yhteistoimintaelinten rakenteisiin ei ole puolestaan suunnitteilla mitään muutoksia. He toimivat ja palvelevat jäseniä entiseen tapaan. Muutos ei heikennä meidän edunvalvontaa, mutta selkeyttää neuvottelutoimintaa ja auttaa vähentämään aktiivitoimijoiden kokousten määrää. Tarkoitus on jatkaa vahvaa yhteistä edunvalvontatoimintaa jatkossakin.
Konkreettisesti tämä muutos tarkoittaa sitä, että meidän Tehyn Oulun yliopistollisen keskussairaalan ammattiosasto tekee sääntömuutoksen, jolla rakennetaan meille yhteinen ammattiosasto. Ammattiosaston nimeksi tulee Tehyn Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ammattiosasto, jonka toimialue on nimensä mukainen. Eli muutos ei tule olemaan kohdallamme suuri. Yhteinen ammattiosastomme tulee jatkossakin järjestämään meille kaikkea sitä toimintaa, mitä ammattiosastomme on järjestänyt tähänkin asti.
Tulevassa kevätkokouksessamme päätösasiana käsittelemme ammattiosaston sääntöjen muutoksen. Ammattiosastomme kevätkokous pidetään 25.4.2012. Kokouskutsun löydät Tehy-lehdestä, ammattiosaston nettisivuilta sekä viikkotiedotteesta. Tule mukaan kevätkokoukseen kuulemaan lisää!
Muutos ei ole uhka, vaan se voi olla uusi mahdollisuus. Yhdessä olemme enemmän!
Hallituksen puolesta talvisin terveisin,
Arja Tunturi
Puheenjohtaja

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

We Want You

Olen aloittanut ammattiosastomme nuoriso- ja opiskelijavastaavana ja olen miettinyt, miten voisimme parantaa hyvinvointiamme rajallisin resurssein. Mielestäni hyvään elämään kuuluu työn lisäksi kulttuuria ja sivistystä - tarvitsemme sosiaalista kanssakäymistä ja uusia kokemuksia.   Kysynkin, onko sinulla tulossa taidenäyttely? Harrastatko valokuvausta, kuorolaulua? Vai onko bändisi keikalla Oulun seudulla? Järjestätkö dj-keikan, nukketeatteriesityksen, runonlausuntaillan? Olet iältäsi vanha, nuori tai keski-ikäinen, opiskelija tai pidempään töissä viihtynyt? Me haluamme tietää tapahtumastasi. Voimmeko miettiä yhteistyötä ja vaikka markkinoida tapahtumaasi? Ehkä voisimme tukea jäsentemme osallistumista kulttuuritapahtumaasi. Kerro meille - olkaamme vahvempia yhdessä!   Terveisin, Tommi Kallioniemi ( tommikall(at)outlook.com)

Hyvää Uutta Vuotta 2021!

Luottamusmieskauteni, tällä erää viimeinen vuosi, lähti juuri käyntiin ja paljon on tullut koettua tälle kaudelle 2018-2021. Kahdet tes- sopimukset on myös tullut osaltani hyväksyttyä Tehyn valtuutettuna tämän kauden aikana monenlaisten vaiheiden jälkeen. Kummatkin sopimukset tulivat erilaisissa tilanteissa ja vaikeiden neuvotteluiden jälkeen ja jälkimmäistä vauhditti vielä koronan nopea ilmaantuminen myös tänne Suomeen. Mennyt vuosi 2020 jää kyllä historiaan monella tavalla, kuten jokainen meistä on sen henkilökohtaisesti kokenutkin ja tosiaan kukaan ei ole jäänyt paitsi koronan suoranaisista tai välillisistä seurauksista. Jokainen meistä on joutunut venymään ja kokemaan tuon myös työelämässä, toiset enemmän toiset päässeet hieman vähemmällä. Itse jäin varsinkin kevään osalta miettimään, kuinka asiasta olisi selvitty paremmin ja yhteisesti sopimalla huomattavasti paremmin kuin se, että asia hoidettiin valmiuslain kautta, kuten tapahtui myös meidän oman sairaanhoitopiirin alueella. H...

Pelastusohjelma vai valojen sammutus?

Meillä on Suomessa ala, missä ihminen ei voi vaihtaa työpaikkaansa, vaihtaa alaansa, eikä osallistua perustuslain takaaman oikeuden mukaiseen työtaisteluun. Koulutettu hoitohenkilökunta saa sinivaloja seinille, banaaneja ja itsetulostettavia kiitoskortteja palkkioksi siitä työstä, mikä on todettu niin monen päättäjän suulla korvaamattomiksi huippuosaajiksi. Silti tämä arvostus ei näy tilinauhassa eikä sitä haluta korjata rahalla, vaan pakolla. Miksi päättäjät vihaavat niin paljon hoitajia? Tehy ja Super lakkoilivat kaksi viikkoa. Lakko maksoi työnantajapuolelle paljon. Sitä hoitovelkaa kurotaan vielä umpeen pitkään. Olisiko pitänytkin käyttää rahat hoitajien palkkoihin? Kahden viikon lakko osoitti sen, että hoitajien tekemää työtä ei pystynyt kukaan korvaamaan. Tarvittiin huippuosaajia, ja sellaiseksi ei taipunut edes saman erikoisalan lääkäri. Lakko uhkasi laajentua ja ruuvi kiristyä. Silloin perhe- ja peruspalveluministeri Linden totesi, että rahan sijaan annetaan raippaa. Hoita...