Siirry pääsisältöön

Suoran takana aina uusi mutka!

Joku on joskus tuumannut, että josko nyt voisimme vain tehdä työtämme rauhassa,  ilman aina uutta ja uutta muutosta tai haastetta. Tällä alalla ei suoda sellaista mahdollisuutta, ei ammattiosaston jäsenille omissa töissään, eikä ammattiosaston aktiiveille edunvalvonnan saralla. Selvitetty haaste poikii aina sata uutta.
Sairaanhoitopiirimme strategia on vahvistettu ja sen myötä myös hallintosääntöä, tuota paperille kirjoitettua johtamiskulttuuria, uudistetaan. Vaarana on, että hoitotyön johtaminen jää vanhoihin perinteisiin sidottuna kaiken jalkoihin. Nyt kuitenkin elämme nykyaikaa ja tulevaisuuden kynnystä, jolloin hoitotyön merkitys kasvaa koko ajan. Tämän myötä myös hoitotyön johtamisen merkitys on entistä suurempi. Tässä asiassa ammattiosastomme on pyrkinyt vaikuttamaan jo valmisteluvaiheessa. Saimme liiton puheenjohtajan Jaana Laitinen-Pesolan ja kehittämisyksikön johtajan Tarja Honkalammen vierailemaan talossamme asian tiimoilta. Jaana ja Tarja tapasivat talon johtoa ja ammattiosastomme uusia luottamusmiehiä.
Sopimukset ovat raukeamassa kunta-alalla 31.01.10. Meillä tehyläisillä on palkkasopimukset edelleen voimassa. Sovittuja korotuksia ei voida ottaa pois ja vaikka julkisuudessa epäillään Tehy-sopimuksen laillisuutta, se on turhaa. Olemme neuvotelleet korotuksemme ja ne meillä pysyvät. Siitä ei kannata huolta kantaa eikä myöskään provosoitua kirjoittelusta.
Muilta osin sopimus on umpeutumassa eikä vielä ole uutta näköpiirissä. Neuvottelut toki jatkuvat koko ajan. Seuraamme tarkasti neuvotteluiden kulkua ja olemme tarvittaessa valmiit toimimaan tukena, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Tehyn ylimääräinen valtuusto kokoontuu pohtimaan asioita 02.02. ja ammattiosaston hallitus  pitää tiedotustilaisuuden jäsenille 04.02.10 luentosalissa 1. Tulkaa sankoin joukoin kuulemaan  tärkeää tietoa edunvalvonnasta. Mielenkiintoiset viikot ovat edessä.
-MN

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

We Want You

Olen aloittanut ammattiosastomme nuoriso- ja opiskelijavastaavana ja olen miettinyt, miten voisimme parantaa hyvinvointiamme rajallisin resurssein. Mielestäni hyvään elämään kuuluu työn lisäksi kulttuuria ja sivistystä - tarvitsemme sosiaalista kanssakäymistä ja uusia kokemuksia.   Kysynkin, onko sinulla tulossa taidenäyttely? Harrastatko valokuvausta, kuorolaulua? Vai onko bändisi keikalla Oulun seudulla? Järjestätkö dj-keikan, nukketeatteriesityksen, runonlausuntaillan? Olet iältäsi vanha, nuori tai keski-ikäinen, opiskelija tai pidempään töissä viihtynyt? Me haluamme tietää tapahtumastasi. Voimmeko miettiä yhteistyötä ja vaikka markkinoida tapahtumaasi? Ehkä voisimme tukea jäsentemme osallistumista kulttuuritapahtumaasi. Kerro meille - olkaamme vahvempia yhdessä!   Terveisin, Tommi Kallioniemi ( tommikall(at)outlook.com)

Hyvää Uutta Vuotta 2021!

Luottamusmieskauteni, tällä erää viimeinen vuosi, lähti juuri käyntiin ja paljon on tullut koettua tälle kaudelle 2018-2021. Kahdet tes- sopimukset on myös tullut osaltani hyväksyttyä Tehyn valtuutettuna tämän kauden aikana monenlaisten vaiheiden jälkeen. Kummatkin sopimukset tulivat erilaisissa tilanteissa ja vaikeiden neuvotteluiden jälkeen ja jälkimmäistä vauhditti vielä koronan nopea ilmaantuminen myös tänne Suomeen. Mennyt vuosi 2020 jää kyllä historiaan monella tavalla, kuten jokainen meistä on sen henkilökohtaisesti kokenutkin ja tosiaan kukaan ei ole jäänyt paitsi koronan suoranaisista tai välillisistä seurauksista. Jokainen meistä on joutunut venymään ja kokemaan tuon myös työelämässä, toiset enemmän toiset päässeet hieman vähemmällä. Itse jäin varsinkin kevään osalta miettimään, kuinka asiasta olisi selvitty paremmin ja yhteisesti sopimalla huomattavasti paremmin kuin se, että asia hoidettiin valmiuslain kautta, kuten tapahtui myös meidän oman sairaanhoitopiirin alueella. H...

Pelastusohjelma vai valojen sammutus?

Meillä on Suomessa ala, missä ihminen ei voi vaihtaa työpaikkaansa, vaihtaa alaansa, eikä osallistua perustuslain takaaman oikeuden mukaiseen työtaisteluun. Koulutettu hoitohenkilökunta saa sinivaloja seinille, banaaneja ja itsetulostettavia kiitoskortteja palkkioksi siitä työstä, mikä on todettu niin monen päättäjän suulla korvaamattomiksi huippuosaajiksi. Silti tämä arvostus ei näy tilinauhassa eikä sitä haluta korjata rahalla, vaan pakolla. Miksi päättäjät vihaavat niin paljon hoitajia? Tehy ja Super lakkoilivat kaksi viikkoa. Lakko maksoi työnantajapuolelle paljon. Sitä hoitovelkaa kurotaan vielä umpeen pitkään. Olisiko pitänytkin käyttää rahat hoitajien palkkoihin? Kahden viikon lakko osoitti sen, että hoitajien tekemää työtä ei pystynyt kukaan korvaamaan. Tarvittiin huippuosaajia, ja sellaiseksi ei taipunut edes saman erikoisalan lääkäri. Lakko uhkasi laajentua ja ruuvi kiristyä. Silloin perhe- ja peruspalveluministeri Linden totesi, että rahan sijaan annetaan raippaa. Hoita...